More than a great archer. Novelties from the northern distribution area of Levantine rock art in the Iberian Peninsula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/tp.2023.12341

Keywords:

Levantine rock art, archer, woman, symbolic scene, hidden art

Abstract


The discovery of new Levantine rock art sites usually reinforces thematic, stylistic and distribution definition criteria for this category of rock art. However, the Estrecho del Regallo I shelter (Valmuel-Alcañiz, Teruel) provides real and significant singularities in this regard. The new location pattern of the paintings on ceilings and, in one case, inside the shelter without the possibility of being seen from the outside is quite significant. This particularity has contributed to the good preservation of some of the motifs, including an archer of notable dimensions and with a series of stylistic attributes and details that make of him one of the most outstanding in Levantine rock art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, A. (2009). "Arte rupestre". En: San Nicolás, M. (Ed.). El conjunto prehistórico y de arte rupestre de El Milano. Mula, Murcia. Monografías CEPAR1. Murcia: CEPAR, pp. 103-132.

Alonso, A. y Grimal, A. (1986-1989). "Aproximación al estado actual de la pintura rupestre en Catalunya". Empúries, 48-50, pp. 8-17.

Alonso, A. y Grimal, A. (1996). El arte rupestre prehistórico de la cuenca del río Taibilla (Albacete y Murcia): nuevos planteamientos para el estudio del arte levantino. Barcelona: La autora.

Angás, J. y Bea, M. (2019). "Abrigos rupestres: proyecto ARAM". En: Angás, J.Documentación geométrica del patrimonio cultural. Análisis de las técnicas, ensayos y nuevas perspectivas. Caesaraugusta86. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, pp. 88-95.

Bea, M. (2012a). "Documentando el arte pictórico en Aragón". En: Juste, M.ª N., Hernández, M.ª A., Pereta, A. y Andrés, J. A. (Eds.). Jornadas técnicas para la gestión del arte rupestre Patrimonio Mundial. Huesca: Comarca Somontano de Barbastro, pp. 53-59.

Bea, M. (2012b). "Nuevas perspectivas de análisis para el arte Levantino del Maestrazgo. Los abrigos del Arquero y del Torico (Castellote, Teruel)". Zephyrus, LXX, pp. 49-67.

Bea, M. (2013). Val del Charco del Agua Amarga. 1913-2013 Centenario de un descubrimiento. Zaragoza: Comarca del Bajo Aragón.

Bea, M. (2020). "When not everything is as nice as it looks. Social veiled conflicts in Levantine rock art (Spain)". Quaternary International, 544, pp. 12-22. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2017.09.044

Bea, M. y Angás, J. (2015). Las pinturas rupestres de Bezas y Tormón (Teruel). Teruel: Parque Cultural de Albarracín.

Bea, M. y Domingo, I. (2021). "Weaponry in Levantine Rock Art: a general view from the Maestrazgo region, Spain". En: Bettencourt, A. M. S., Santos-Estévez, M. y Aluai, H. (Eds.). Weapons and tools in Rock Art. A World perspective. Oxford: Oxbow Books, pp. 45-59. https://doi.org/10.2307/j.ctv13pk6wz.8

Bea, M., Domingo, I. y Angás, J. (2021). "El abrigo de Barranco Gómez (Castellote, Teruel), un nuevo conjunto con arte levantino en el núcleo rupestre del Guadalope". Trabajos de Prehistoria, 78 (1), pp. 164-178. https://doi.org/10.3989/tp.2021.12271

Bea, M., Utrilla, P. y Lanau, P. (2015). "Arte postpaleolítico visible y restringido. Arte Levantino vs. Esquemático en Aragón". Arkeos, 37, pp. 1307-1314.

Bea, M., Lanau, P., Benavente, J. A., Villanueva, J. C., Arcusa, H., Royo, J. I. y Utrilla, P. (2018). "Novedades en el arte levantino del Bajo Aragón. Los abrigos del Corral de las Gascas y el Barranco del Muerto". En: Lorenzo, J. I. y Rodanés, J. M.ª (Coords.). Actas del II Congreso de Arqueología y Patrimonio Aragonés. Zaragoza: Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y en Ciencias de Aragón, pp. 59-68.

Beltrán, A. (2002). Las pinturas rupestres del abrigo de Val del Charco del Agua Amarga de Alcañiz. Zaragoza: Prames.

Beltrán, A. y Royo, J. (1997). Los abrigos prehistóricos de Albalate del Arzobispo (Teruel): revisión del abrigo. Zaragoza: Parque Cultural del río Martín y Ayuntamiento de Albalate del Arzobispo.

Beltrán, A. y Royo, J. (2005). Las pinturas rupestres del Cerro Felío. Alacón (Teruel). Zaragoza: Parque Cultural del río Martín.

Bosch-Gimpera, P. y Colominas, J. (1931). "Pintures y gravats rupestres". Anuari de l'Institut d'Estudis Catalans, XXVI, pp. 3-19.

Collado, O., Cotino, F., Ibáñez, R. y Nieto, E. (1992). "Revisión del abrigo de las Cabras Blancas". Kalathos, 11-12, pp. 25-42.

Domingo, I. (2005). Técnica y ejecución de la figura en el arte rupestre levantino. Hacia una definición actualizada del concepto de estilo: validez y limitaciones. (Tesis Doctoral). Valencia: Universitat de València. https://www.tdx.cat/handle/10803/10173

Domingo, I., López, E., Villaverde, V., Guillem, P. y Martínez-Valle, R. (2003). "Las pinturas rupestres del Cingle de Mas d'en Josep (Tírig, Castelló). Consideraciones sobre la territorialización del arte levantino a partir del análisis de las figuras de bóvidos y jabalíes". Saguntum, 35, pp. 9-49.

Domingo, I., López, E., Villaverde, V. y Martínez-Valle, R. (2007). Los abrigos VII, VIII y IX de les Coves de La Saltadora (Coves de Vinromà, Castelló). Monografías del Instituto de Arte Rupestre, 2. Valencia: Generalitat Valènciana.

Domingo, I., Rives, B., Román, D. y Rubio, R. (2013b). Imágenes en la piedra. Arte rupestre en el abrigo de Las Monteses y su entorno (Jalance). Valencia: Ayuntamiento de Jalance.

Domingo, I., Smith, C., Jackson, G. y Roman, D. (2021). "Hidden sites, hidden images, hidden meanings: Does the location and visibility of motifs and sites correlate to restricted or open access?". Journal of Archaeological Method and Theory, 27, pp. 699-722. https://doi.org/10.1007/s10816-020-09465-8

Domingo, I., Villaverde, V., López-Montalvo, E., Lerma, J. L. y Cabrelles, M. (2013a). "Latest developments in rock art recording: Towards an integral documentation of Levantine Rock Art sites combining 2D and 3D recording techniques". Journal of Archaeological Science, 40 (4), pp. 1879-1889. https://doi.org/10.1016/j.jas.2012.11.024

Ferrer, J. J. (Coord.) (2013). El arte rupestre en la provincia de Castellón: historia, contexto y análisis. Castelló de la Plana: Publicaciones de la Universitat Jaume I.

Guillem, P., Martínez-Valle, R. y Villaverde, V. (2011). Arte rupestre en el Riu de les Coves (Castellón). Monografías del Instituto de Arte Rupestre. Valencia: Generalitat Valenciana.

Lanau, P., Bea, M., Benavente, J. A., Villanueva, J. C. y Royo, J. I. (2018). "Mas del Obispo (Alcañiz, Teruel). Un nuevo conjunto de pintura rupestre esquemática en la cuenca del río Guadalope". En: Lorenzo, J. I. y Rodanés, J. M.ª (Coords.). Actas del II Congreso de Arqueología y Patrimonio Aragonés. Zaragoza: Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y en Ciencias de Aragón, pp. 69-77.

Martínez-Bea, M. (2005). Variabilidad estilística y distribución territorial del arte rupestre Levantino en Aragón. El ejemplo de La Vacada (Castellote, Teruel). Tesis doctoral. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

Martínez-Bea, M. (2009). Las pinturas rupestres del abrigo de La Vacada (Castellote, Teruel). Monografías de Prehistoria, 43. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

Mateo, M. A. (1999). Arte rupestre en Murcia. Noroeste y Tierras Altas de Lorca. Murcia: Editorial KR.

Mateo, M. A. (2001-2002). "La mujer en la Prehistoria: función social y simbolismo de la mujer en el Arte Levantino". Kalathos, 20-21, pp. 7-26.

Mateo, M. A. y Carreño, A. (2020). El arte rupestre prehistórico en Nerpio. Albacete: Instituto de Estudios Albacetenses. https://doi.org/10.37927/978-84-949928-8-9

Mesado, N. (1995). Las Pinturas Rupestres Naturalistas del "Abrigo A" del Cingle de Palanques, Els Ports, Castello. Castellón de la Plana: Diputació de Castelló.

Obermaier, H. y Wernert, P. (1919). Las pinturas rupestres del Barranco de Valltorta (Castellón). Madrid: Museo Nacional de Ciencias Naturales.

Peña-Moné, J. L. y Echeverría, M. (1991). "Geomorfología del área de Alcañiz (Teruel)". Al-Qannis, 2, pp. 3-15.

Piñón, F. (1982). Las pinturas rupestres de Albarracín (Teruel). Monografías del Centro de Investigación y Museo de Altamira, 6. Madrid: Ministerio de Cultura.

Porcar, J., Obermaier, H. y Breuil, H. (1935). Excavaciones en la Cueva Remigia (Castellón). Madrid: Junta Superior del Tesoro Artístico.

Riba, O., Villena, J. y Quirantes, J. (1967). "Nota preliminar sobre la sedimentación en paleocanales terciarios de la zona Caspe-Chiprana (prov. de Zaragoza)". Anales de Edafología y Agrobiología, XXVI (1-4), pp. 617-634.

Soria, M. y López, M. G. (1999). Los abrigos con arte rupestre levantino de la Sierra de Segura. Patrimonio de la Humanidad. Jaén: Diputación Provincial de Jaén.

Viñas, R., Morote, G. y Rubio, A. (2015). El proyecto: arte rupestre del Parque Valltorta-Gasulla y zona Norte de Castellón (campaña 2008-2009). Monografíes de Prehistòria i Arqueologia Castellonenques11. Castellón de la Plana: Servei d'Investigacions Arqueològiques i Prehistòriques.

Viñas, R., Sarrià, E. y Alonso, A. (1983). La pintura rupestre en Catalunya. Barcelona: Federación Catalana de Espeleología.

Viñas, R., Vergès, J. M., Fontanals, M. y Rubio, A. (2010). "Análisis de una figura de arquero de tradición levantina del Abric I de Barranc de Fontcaldes (Cornudella de Montsant, Tarragona). Datos para una aproximación cronocultural". Cuadernos de Arte Rupestre, 5, pp. 53-61.

Published

2023-12-30

How to Cite

Bea Martínez, M., Benavente, J. A., Villanueva, J. C., & Angás, J. (2023). More than a great archer. Novelties from the northern distribution area of Levantine rock art in the Iberian Peninsula. Trabajos De Prehistoria, 80(2), e27. https://doi.org/10.3989/tp.2023.12341

Issue

Section

Reports

Funding data

Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2020-116598GB-I00