Is there also a ‘macro-Levantine rock art’? The large archer of Val del Charco del Agua Amarga (Alcañiz, Teruel)

Authors

  • Manuel Bea Área de Prehistoria, Dpto. Ciencias de la Antigüedad, Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Zaragoza
  • José Ignacio Royo Dirección General de Patrimonio Cultural. Gobierno de Aragón

DOI:

https://doi.org/10.3989/tp.2013.12107

Keywords:

Val del Charco, Maestrazgo region, Aragón, Iberian Peninsula, Levantine rock art, Holocene, Centelles stylistic Horizon, Digital traces

Abstract


The digital image analysis carried out in the rock art shelter of Val del Charco (Alcañiz, Teruel), has allowed us to identify an extraordinary large depiction of an archer. This motive can be considered as a real exception because of its large dimensions (130 cm high estimated), in addition to its classification into the so-called Centelles stylistic horizon. The motive is located in the central-upper part of the decorated panel, something that highlights its dominant position, emphasizing the visibility of the figure in the surroundings. The singular aspect of this representation could also point out the aggregation character of the rock art shelter, already underlined in other studies. Therefore, this motive appears as a unique case in the Levantine rock art panorama. In any case, all these particulars do not invalid the distinctive definitions of the Centelles stylistic horizon, appearing as a complement to them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almagro, M. 1956: “Las estaciones de arte rupestre del Bajo Aragón”. En M. Almagro, A. Beltrán y E. Ripoll: Prehistoria del Bajo Aragón. Instituto de Estudios Turolenses. Zaragoza: 43-95.

Bea, M. 2011: “Recurrent sites and territorial hierarchy in the Levantine rock-art of Aragón”. En J. J. García, H. Collado y G. Nash (eds.): The question Levantine: new directions in understanding the Spanish Levantine Rock Art. Archaeolingua. Budapest: 283-298.

Bea, M. 2012a: “Nuevas perspectivas de análisis para el arte levantino del Maestrazgo. Los abrigos del Arquero y del Torico (Castellote, Teruel, España)”. Zephyrus LXX: 49-67.

Bea, M. 2012b: Arte rupestre de la Comarca del Matarraña/ Matarranya. Comarca del Matarraña/Matarranya, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Teruel.

Bea, M. y Domingo, R. 2009: “Las pinturas levantinas del abrigo de El Cantalar I (Villarluengo-Montoro de Mezquita, Teruel)”. Saguntum 41: 37-46.

Beltrán, A. 1968: Arte Rupestre Levantino. Monografías Arqueológicas IV, Universidad de Zaragoza. Zaragoza.

Beltrán, A. 1970: La cueva del Charco del Agua Amarga y sus pinturas levantinas. Anejo de Caesaraugusta, Monografías Arqueológicas VII, Universidad de Zaragoza, Institución Fernando el Católico. Zaragoza.

Beltrán, A. 2000: “El portador de animal núm. 55 del abrigo ‘levantino’ de Val del Charco: rectificaciones sobre una figura humana mal publicada”. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología Castellonenses 21: 69-75.

Beltrán, A. 2002: Las pinturas rupestres del abrigo de Val del Charco del Agua Amarga de Alcañiz. Prames. Zaragoza. PMCid: PMC124394

Beltrán, A. 2005: Corpus de arte rupestre del Parque Cultural del río Martín. Parque Cultural del río Martín. Zaragoza.

Cabré, J. 1915: Arte rupestre en España. Memoria 1 Comisión de Investigaciones Paleontológicas y Prehistóricas, Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, Instituto Nacional de Ciencias Físico-Naturales, Museo Nacional de Ciencias Naturales. Madrid.

Cruz Berrocal, M. 2005: Paisaje y arte rupestre: ensayo de contextualización arqueológica y geográfica de la pintura levantina. Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones. Madrid. http://www.ucm.es/BUCM/tesis/ghi/ucm-t27480.pdf (consulta 10-II-2012).

Díaz-Andreu, M. 2012: “Recording biographies. New research into two schematic rock art sites in Murcia (Spain)”. International Newsletter on Rock ART (INORA) 62: 20-27.

Domingo, I. 2005: Técnica de ejecución de la figura en el arte rupestre levantino. Hacia una definición actualizada del concepto de estilo: validez y limitaciones. Universitat de València. València. http://tdx.cat/handle/10803/10173 (consulta 10-II-2012).

Domingo, I. 2006: “La figura humana, paradigma de continuidad y cambio en el arte rupestre levantino”. Archivo de Prehistoria Levantina XXVI: 161-191.

Domingo, I. y López, E. 2002: “Metodología: el proceso de obtención de calcos o reproducciones”. En R. Martínez Valle y V. Villaverde (eds.): La Cova dels Cavalls en el Barranc de la Valltorta. Monografías del Instituto de Arte Rupestre 1, Museu de la Valltorta. Tírig: 75-81.

Guillem, P. y Martínez-Valle, R. 2004: “Las figuras humanas del abrigo del Barranco Hondo en el contexto del arte levantino del Bajo Aragón-Maestrazgo”. En P. Utrilla y V. Villaverde (eds.): Los grabados levantinos del Barranco Hondo (Castellote, Teruel), Monografías del Patrimonio Aragonés 1, Gobierno de Aragón, Zaragoza: 105-122.

Harman, J. 2005: “Using decorrelation Stretch to enhance rock art images”. American Rock Art Research Association Annual Meeting (May 28, 2005). Reno. http://www.petroglyphs.us/article_using_decorrelation_stretch_to_enhance_rock_art_images.htm (consulta 10-II-2012).

Hernández-Pacheco, E. 1924: Las pinturas prehistóricas de las Cuevas de La Araña (Valencia). Memoria 34, Comisión de Investigaciones Paleontológicas y Prehistóricas, Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, Museo Nacional de Ciencias Naturales. Madrid.

Martínez-Bea, M. 2005: Variabilidad estilística y distribución territorial del arte rupestre levantino en Aragón: el caso de La Vacada (Castellote, Teruel). Universidad de Zaragoza. Zaragoza.

Martínez-Bea, M. 2009: Las pinturas rupestres del abrigo de La Vacada (Castellote, Teruel). Monografías Arqueológicas 43, Universidad de Zaragoza. Zaragoza.

Martínez-Rubio, T. 2006: “El Cinto de las Letras (Dos Aguas), revisió del panell 55 anys després de la seua publicació”. Saguntum 38: 61-91.

Martínez Valle, R. y Villaverde, V. 2002: La Cova dels Cavalls en el Barranc de la Valltorta. Monografías del Instituto de Arte Rupestre 1. Museu de la Valltorta. Tírig.

Picazo, J. V.; Loscos, R. M.; Martínez-Bea, M. y Perales, P. 2001-2002: “Las pinturas rupestres de la Cueva del Chopo”. Kalathos 20-21: 27-83.

Royo, J. I. y Benavente, J. A. 1999: Val del Charco del Agua Amarga. Un modelo para la protección y difusión del arte rupestre aragonés. Ayto. de Alcañiz y Gobierno de Aragón. Zaragoza. PMCid: PMC15365

Tomás Maigí, J. 1951: “Del Charco del Agua Amarga (Alcañiz)”. Zephyrus II: 5-13.

Utrilla, P. 2005: “Arte rupestre en Aragón. 100 años después de Calapatá”. En M. S. Hernández y J. A. Soler (eds.): Arte rupestre en la España mediterránea (Alicante 2004): 341-377. Alicante.

Utrilla, P. y Martínez-Bea, M. 2007: “La figura humana en el arte rupestre aragonés”. Cuadernos de Arte Rupestre 4: 161-203.

Villaverde, V.; Guillem, P. y Martínez Valle, R. 2006: “El horizonte gráfico Centelles y su posición en la secuencia del Arte Levantino del Maestrazgo”. Zephyrus LIX: 181-198.

Downloads

Published

2013-06-30

How to Cite

Bea, M., & Royo, J. I. (2013). Is there also a ‘macro-Levantine rock art’? The large archer of Val del Charco del Agua Amarga (Alcañiz, Teruel). Trabajos De Prehistoria, 70(1), 166–174. https://doi.org/10.3989/tp.2013.12107

Issue

Section

Reports